ALAMARGOT Denis

Professeur des universités en Psychologie Cognitive

Publié le 3 septembre 2014 Mis à jour le 23 mars 2020
Laboratoire de rattachement
Cognitions Humaine et Artificielle (CHArt)

Domaine de recherche du laboratoire
Le laboratoire interdisciplinaire CHArt (Cognitions Humaine et Artificielle - EA 4004) a comme objet d’étude les systèmes cognitifs naturels et artificiels et leurs interactions. Il regroupe des chercheurs en psychologie, sciences cognitives, mathématiques et informatique. CHArt se décline entre trois entités ayant comme tutelle respective : l'EPHE, l'Université de Paris 8 et l'Université Paris-Est Créteil (UPEC).

Universités : EPHE, Université Paris 8 et UPEC
Statut : EA 4004 - CHArt 
Adresse : CHArt-UPEC : Equipe « Sciences Cognitives et Education »
Maison de la Recherche et de l’Innovation (MRI)
INSPE de l'académie de Créteil - Université de Paris-Est Créteil
Rue Jean-Macé 94380 Bonneuil sur Marne
Tél : +33 (0) 1 49 56 37 25
Site Web : http://www.cognition-usages.org/chart2/
Directeur du laboratoire CHArt : Isis Truck
Contact CHArt-UPEC : denis.alamargot@u-pec.fr

Activité scientifique

Thème de recherche : L’objectif des recherches est d’approfondir le développement et le fonctionnement de la production écrite chez les enfants, les étudiants et les rédacteurs professionnels, en analysant les mouvements oculaires et graphomoteurs. Différentes synthèses et articles expérimentaux sur les processus rédactionnels et orthographiques ont été publiées et la co-invention (avec David Chesnet) du logiciel « Eye and Pen ©» a entraîné le dépôt de deux protections logicielles (APP).

Mots-clés résumant le thème : production écrite, cognitif, développement, expertise, analyse en temps réel, mouvements graphomoteurs, mouvements oculaires.

Liste des travaux
 

Articles à comité de lecture (ACL) publiés dans des revues indexées de rayonnement international en langue étrangère

  • Alamargot, D., Morin, M.F., & Simard-Dupuis, E. (2020). Handwriting delay in children with dyslexia at the end of primary school. Journal of Learning Disabilities. Online first [IF = 2.578, Q1, SJR  = 1.65].
  • Lavoie, N., Morin, M-F., Coallier, M., & Alamargot, D. (2019). An explicit multicomponent handwriting instruction program in grade 1 to improve writing skills. European Journal of Psychology of Education (IF = 1.535, Q1, SJR = .83) - https://doi-org.ezproxy.u-pec.fr/10.1007/s10212-019-00428-6
  • Drijbooms, E., Groen, M.A., Alamargot, D., & Verhoeven, L. (2019). On-line Management of Text Production from Pictures: A Comparison between Fifth Graders and Undergraduate Students. Psychological Research. doi: 10.1007/s00426-019-01199-x [IF = 2.329 ; Q1, SJR = 1.33].
  • Nootens, P., Morin, M-F., Alamargot, D., Gonçalves, C., Venet, M., & Labrecque, A-M. (2019). Differences in Attitudes Toward Reading: A Survey of Pupils in Grades 5 to 8. Frontiers in Psychology, 9 (2773). doi: 10.3389/fpsyg.2018.02773 [IF = 2.089, Q1, SJR = 1.04].
  • Guilbert, J., Alamargot, D., & Morin, M-F. (2019). Handwriting on a tablet screen: Role of visual and propriokinaesthetic feedback in the control of movement by children and adults. Human Movement Science, 65, 30-41  DOI : https://doi.org/10.1016/j.humov.2018.09.001 [IF = 1.840, Q2, SJR = .76].
  • Morin, M.F., Alamargot, D., Thierno, M.O.D., & Fayol, M. (2018). Individual differences in lexical and grammar spelling in primary school. Learning and Individual Differences. 62C, 128-140. doi:/10.1016/j.lindif.2018.02.002 [IF = 1.42, Q1, SJR = .98].
  • Alamargot, D., Morin, M.F., & Simard-Dupuis, E. (2018). Handwriting in signing deaf middle-school students and relationship with text composition and spelling. Reading and Writing, 31(4), 1017-1038 doi: 10.1007/s11145-018-9824-y [IF = 1.837, Q1, SJR = 1.37].
  • Bara, F., Morin, M-F., Alamargot, D., & Bosse, M.L. (2016). Learning different allographs by handwriting: the impact on letter knowledge and reading acquisition. Learning and Individual Differences, 45, 88-94. doi.org/10.1016/j.lindif.2015.11.020. [IF = 1.42, Q1, SJR = .98].
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2015). Does handwriting on a tablet screen affect students’ graphomotor execution? A comparison between Grades 2 and 9. Human Movement Science, 44, 32-41.10.1016/j.humov.2015.08.011. [IF = 1.840, Q2, SJR = .76].
  • Alamargot, D., Flouret, L., Larocque, D., Caporossi, G., Pontart, V., Paduraru, C., Morrisset, P., & Fayol, M. (2015). Successful written subject verb agreement: an online analysis of the procedure used by students in Grades 3, 5 and 12. Reading and Writing, 28(3), 291-312. doi: 0.1007/s11145-014-9525-0. [IF = 1.837, Q1, SJR = 1.37].
  • Eme, E., Lambert, E., & Alamargot, D. (2014). Word-reading and word-spelling in French adult literacy students: The relationship with oral language skills. Journal of Research in Reading, 37(3), 268-296. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2011.01508.x. [IF = 1.673, Q1, SJR = 1.02].
  • Pontart, V., Bidet-Ildei, C., Lambert, E., Morisset, P., Flouret, L., & Alamargot, D. (2013). Influence of handwriting skills during spelling in primary and lower secondary grades. Frontiers in Psychology, (4) 818. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00818. [IF = 2.089, Q1; SJR = 1.04].
  • Chuy, M., Alamargot, D., & Passerault, J.M. (2012). Interference with prior knowledge while writing from sources: Effects of working memory capacity. Journal of Cognitive Psychology, 24(7), 815-828. [IF = 1.378, Q2, SJR = .97].
  • Alamargot, D., Caporossi, G., Chesnet, D., & Ros, C. (2011). What Makes a Skilled Writer? Working Memory and Audience Awareness during Text Composition. Learning and Individual Differences, 21, 505-516. doi:10.1016/j.lindif.2011.06.001. [IF = 1.42, Q1, SJR = .98].
  • Lambert, E., Alamargot, D., Larocque, D., & Caporossi, G. (2011). Dynamics of spelling process during a copy task. Effect of frequency and regularity. Canadian Journal of Experimental Psychology, 65(3), 141-150. [IF = 1.290, Q2, SJR = .7].
  • Alamargot, D., & Lebrave, J.L. (2010). The study of professional writing: A joint contribution from cognitive psychology and genetic criticism. European Psychologist, 15(1), 12-22. [IF = 2.174, Q1, SJR = 1].
  • Alamargot, D., Plane, S., Lambert, E., & Chesnet, D. (2010). Using Eye and Pen Movements to Trace the Development of Writing Expertise: Case Studies of a Seventh, Ninth and Twelfth Grader, Graduate Student, and Professional Writer. Reading and Writing, 23(7), 853-888. 10.1007/s11145-009-9191-9. [IF = 1.837, Q1, SJR = 1.37].
  • Alamargot, D., Lambert, E., Thébault, C., & Dansac, C. (2007). Text composition by deaf and hearing middle school students: Effects of working memory. Reading and Writing, 20(4), 330-360. 10.1007/s11145-006-9033-y. [IF = 1.837, Q1, SJR = 1.37].
  • Alamargot, D., Chesnet, D., Dansac, C., & Ros, C. (2006). Eye and Pen: a new device to study reading during writing. Behavior Research Methods, 38(2), 287-299. [IF = 3.697, Q1, SJR = 2.1].
  • Caporossi, G., Alamargot, D., & Chesnet, D. (2004). Using the computer to study the dynamics of handwriting processes. Lecture Notes in Computer Science, 3245, 242-254. [Q2, SJR : .29].

Articles à comité de lecture (ACL) publiés dans des revues indexées de langue française

  • Alamargot D., & Morin, M-F. (2019). Avant-propos - Apprentissage et enseignement de la production écrite à l’école : apports de la recherche en sciences cognitives. Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 163, 709-712. 
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2019). Approche cognitive de la production écrite : principaux résultats et apports pour l’apprentissage et l’enseignement à l’école. Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 163, 713-721.
  • Morin, M-F., & Alamargot, D. (2019). Les entraînements graphomoteurs : quelles pratiques, quels effets ? Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 163, 730-738. 
  • Aparicio, X., Alamargot, D., Morin, M-F., & Louis, J. (2019).  Intérêts et limites des outils numériques pour l’apprentissage de la production écrite. Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 163, 769-774. 
  • Alamargot, D., Morin, M-F., Pontart, V., Maffre, L., Flouret, L., & Simard-Dupuis, E. (2014). Les enfants dyslexiques ont-ils des difficultés graphomotrices ? Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 128, 59-67. [Q4, SJR = .12].
  • Plane, S., Alamargot, D., & Lebrave, J.L. (2010). Temporalité de l’écriture et rôle du texte produit dans l’activité rédactionnelle. Langages, 177(1), 11-32. [Q2, SJR = .21].
  • Plane, S. Olive, T., & Alamargot, D. (2010). Pour une approche pluridisciplinaire des contraintes de la production écrite. Langages, 177(1), 7-9. [Q2, SJR = .21].
  • Chesnet, D., & Alamargot, D. (2005). Analyse en temps réel des activités oculaires et grapho-motrices du scripteur. Intérêt du dispositif ‘Eye and pen’. L'année psychologique, 105(3), 477-520. [Q2, SJR = .49].
  • Alamargot, D., Chanquoy, L., & Chuy, M. (2005). L’élaboration du contenu du texte : de la mémoire à long terme à l’environnement de la tâche. Psychologie Française, 50(3), 287-304. [IF = .160, Q4, SJR = .2].
  • Alamargot, D., Lambert, E., & Chanquoy, L. (2005). La production écrite et ses relations avec la mémoire. Approche Neuropsychologique des Acquisitions de l’Enfant (ANAE), 17, 41-46. [Q4, SJR = .12].
  • Chanquoy, L., & Alamargot, D. (2003). Mise en place et développement des traitements rédactionnels : le rôle de la mémoire de travail. Le langage et l’homme, 38(2), 171-190. [Q4, SJR = .1].
  • Chanquoy, L., & Alamargot, D. (2002). Mémoire de travail et production écrite : quelques modèles récents et bilan des premiers travaux. L’année psychologique, 102, 363-398. [Q2, SJR = .49].
  • Passerault, J.M., Alamargot, D., Dansac, C., & Lambert, E. (1996). La production écrite : approche de la psychologie cognitive. Revue de Psychologie de l'Education, 1(2), 173-192.
  • Alamargot, D., & Espéret, E. (1995). Handicap sensoriel multiple et développement de la communication référentielle. Processus cognitifs sous-jacents. Revue de Phonétique Appliquée, 115-116-177, 87-98.

Articles dans des revues non indexées avec comité de lecture (ACLN) ou sans comité de lecture (ASCL) - revues d'interface

  • Morin, M-F., Bara, F., & Alamargot, D. (2017). Apprentissage de la graphomotricité à l’école : Quelles acquisitions? Quelles pratiques? Quels outils? Scientia Paedagogica Experimentalis, LIV 1-2, 47-82.
  • Alamargot, D., Morin, M-F., & Drijbooms, E. (2017). Planificateur ou formulateur ? Mise en évidence de deux stratégies de rédaction à partir d’un support imagé chez des élèves de CE1 et de CM2. Pratiques, 173-174, 1-18.
  • Petitjean, A.M., Cordier, A., & Alamargot, D. (2017). Écriture numérique : des usages sociaux aux formations. Le français Aujourd’hui. 196.
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2016). New handwriting technologies: how the tablet screen surface affects students’ graphomotor execution. Handwriting Today, 15, 9-15.
  • Alamargot, D. (2016). Travaux de J.-R. Anderson. Encyclopedia Universalis.
  • Chanquoy, L., & Alamargot, D. (2015). Apprentissage de la production écrite de textes. Encyclopedia Universalis.
  • Alamargot, D. (2015). Litéracie scolaire : intérêts et limites d’un concept. Le Français Aujourd’hui, 190, 115-120.
  • Alamargot, D. (2013). Du produit rédigé au processus rédactionnel : vers la nécessaire interdisciplinarité. Le Français aujourd’hui, 181, 147-151.
  • Beaudet, C., & Alamargot, D. (2011). Argumenter pour ou contre son opinion : un exercice encore difficile pour des étudiants en communication professionnelle. Communication, 29(1).
  • Alamargot, D., & Beaudet, C. (2009). Rédiger contre son opinion : des étudiants avancés en communication peuvent-il faire abstraction de leurs connaissances du domaine ? Pratiques, 143-144, 218-232.
  • Alamargot, D. (2005). Le rôle de la lecture au cours de l’écriture : ce que nous indiquent les mouvements oculaires du rédacteur. Rééducation Orthophonique, 223, 189-201.

Ouvrage scientifique

  • Alamargot, D., & Chanquoy, L. (2001). Through the models of writing. Dordrecht-Boston-London : Kluwer Academic Publishers.

Direction d'ouvrages collectifs ou numéros spéciaux dans une revue indexée

Listes des ouvrages :
  • Torrance, M., Alamargot, D., Castello, M., Ganier, F., Kruse, O., Mangen, A., Tolchinsky, L., & van Waes, L. (2012, dir.). Learning to write effectively: current trends in european research. Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited.
  • Fayol, M., Alamargot, D., & Berninger, V. (2012, dir.). Written Translation of Thought to Written Text While Composing: Advancing Theory, Knowledge, Research Methods and Tools, and Applications. Psychology press. USA.
  • Alamargot, D., Terrier, P., & Cellier, J.M. (2007, dir.). Written documents in the workplace. Amsterdam. Elsevier.
  • Alamargot, D., Terrier, P., & Cellier, J.M. (2005, dir.). Production, compréhension et usages des écrits techniques au travail. Toulouse. Octarès.
Listes des revues :
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2019, dir.). Apprentissage de la production écrite et de l’écriture à l’école primaire : modèles et interventions. Apports des sciences cognitives pour l’éducation. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 163. 
  • Morin, M-F., Gonçalves, C., & Alamargot, D. (2018, dir.). La littératie à l’école: regard pluridisciplinaire sur l’apprentissage de la lecture et de l’écriture de la maternelle à la fin du primaire. Nouveaux C@hiers de la Recherche.
  • Petitjean A-M., Cordier, A., & Alamargot, D. (2017, dir.). Ecriture numérique : des usages sociaux aux formations. Le Français Aujourd’hui, 196.
  • Morin, M-F., Gonçalves, C., & Alamargot, D. (2017, dir.). La litéracie à l’école : avancées internationales. http://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/9726
  • Gonçalves, C., Morin, M-F., & Alamargot, D. (2014, dir.). Da Investigação às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 4(2) CIED- ESELx, 01/2014. ISBN: 2182-1372.
  • Plane, S., Olive, T., & Alamargot, D. (2010, dir). Traitement des contraintes de la production d’écrit : Aspects linguistiques et psycholinguistiques. Langages, 177(1).

Chapitres d'ouvrage

  • Morin, M-F., Alamargot, D., & Gonçalves, C. (2017). Quelques perspectives en lecture et en écriture chez les élèves de 5 à 12 ans (Some contributions on reading and writing for 5 to 12 year olds). In Actes du Symposium international sur la litéracie à l’école/International Symposium for Educational Literacy (SILE/ISEL) 2015. Les Éditions de l’université de Sherbrooke, 2016. 978-2-7622-0355-4
  • Tassin, A., Spanghero, N., & Alamargot, D. (2015). L’expertise discursive universitaire : l’exhortation et l'interaction avec le lectorat dans les articles scientifiques en sciences humaines et sociales. In C. Beaudet & V. Rey (dir.). L'écriture experte : théories et pratiques. Presses de l'Université de Provence, Aix-en-Provence.
  • Caporossi, G., & Alamargot, D. (2014). L’écriture manuscrite : analyse comparative et méthodes d’études en temps réel. L’exemple du logiciel Eye and Pen. In C. Leblay & G. Caporossi (dir.). Le temps de l’écriture : enregistrements et représentations. Coll. "Sciences du langage : carrefours et points de vue" Louvain-la-neuve : Academia-Bruylant.
  • Alamargot, D., Flouret, L., Pontart, V., Morisset, P., Larocque, D., & Caporossi, G. (2012). Evolution de la procédure d’accord sujet-verbe en production écrite. Exemple d’une étude en « temps réel » menée chez des élèves de CE2, CM2, 4ème et Terminale. In FNAME (dir.), Inégalités scolaires et résilience : sociologie des inégalités scolaires - l'école, lieu de résilience - nouvelles pratiques d'écriture. (pp. 279-293). Editions de Retz.
  • Alamargot, D. (2012). Contribution to the structuring of the writing community in Europe. In C. Gelati, B. Arfé, & L. Mason (dir.). Issues in Writing Research, in honor of Piero Boscolo (pp. 163-169). Padova (Italia): Coop. Libraria Editrice Università di Padova.
  • Alamargot, D., & Chesnet, D. (2012). Eye and pen: a device to assess the temporal course of writing production. Three studies. In. M. Torrance, D. Alamargot, M. Castello, F. Ganier, O. Kruse, A. Mangen, L. Tolchinsky, & L. van Waes (dir.). Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research. Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited.
  • Alamargot, D., & Beaudet, C. (2012). Writing counter to personal opinion: can advanced communication students set aside their own understanding of a field? In. M. Torrance, D. Alamargot, M. Castello, F. Ganier, O. Kruse, A. Mangen, L. Tolchinsky, & L. van Waes (dir.). Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research. Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited.
  • Lambert, E., Alamargot, D., & Fayol, M. (2012). Why use a copy task to study spelling in handwriting? In M. Fayol, D. Alamargot, & V. Berninger (dir..), Written Translation of Thought to Written Text While Composing: Advancing Theory, Knowledge, Research Methods and Tools, and Applications. New York: Taylor & Francis/Routledge, Psychology Press.
  • Alamargot, D. (2012). Writing as a societal question in Europe. In. M. Torrance, D. Alamargot, M. Castello, F. Ganier, O. Kruse, A. Mangen, L. Tolchinsky, & L. van Waes (dir.). Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research. Bingley (UK): Emerald Group Publishing Limited.
  • Fayol, M., Alamargot, D., & Berninger, V. (2011). From cave writers to elite scribes to professional writers to universal writers translation is fundamental. In M. Fayol, D. Alamargot, and V. Berninger (dir.). Translation of thought to written text while composing: Advancing theory, knowledge, methods, and applications. New York: Taylor & Francis/Routledge, Psychology Press.
  • Alamargot, D., Chesnet, D., & Caporossi, G. (2011). Using eye and pen movements to study the writing process. In M. Fayol, D. Alamargot, & V. Berninger (dir.), Written Translation of Thought to Written Text While Composing: Advancing Theory, Knowledge, Research Methods and Tools, and Applications. New York: Taylor & Francis/Routledge, Psychology Press.
  • Alamargot, D., Jisa, H., & Lété, B. (2011). Dynamique de la production écrite : l'approche chronométrique. In M. Audiffren & J. Chuquet (dir.), Regards croisés sur la cognition : Du langage aux dynamiques sociales (pp. 141-144). Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
  • Lambert, E., & Alamargot, D. (2011). La dynamique du traitement orthographique au cours d’une copie de mots. In M. Audiffren & J. Chuquet (dir.), Regards croisés sur la cognition : Du langage aux dynamiques sociales (pp.161-173). Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
  • Alamargot, D., Leuwers, C., Caporossi, G., Pontart, V., Pagan, A., O’Brien Ramirez, K., Fayol, M., & Chesnet, D. (2011). Analyse des mouvements oculaires au cours de la production de l’accord en nombre. In M. Audiffren & J. Chuquet (dir.), Regards croisés sur la cognition : Du langage aux dynamiques sociales (pp. 175-192). Rennes : Presses Universitaires de Rennes.
  • Alamargot, D., & Chanquoy, L. (2011). Through the Models of Writing: Ten Years After and Vision for the Future. In V.W. Berninger (dir.), Past, Present, and Future Contributions of Cognitive Writing Research to Cognitive Psychology. New York: Taylor & Francis/Routledge, Psychology Press.
  • Alamargot, D., Leuwers, C., Caporossi, G., Pontart, V., O’Brien Ramirez, K.,Pagan, A., Chesnet, D., & Fayol, M. (2011). Eye Tracking Data during Written Recall: Clues to Subject-Verb Agreement Processing during Translation. In V.W. Berninger (dir.), Past, Present, and Future Contributions of Cognitive Writing Research to Cognitive Psychology. New York: Taylor & Francis/Routledge, Psychology Press.
  • Alamargot, D. (2009). Du rédacteur à l’écrivain : le point de vue de la psychologie cognitive. In S. Pétillon & O. Anhokina (dir.), La critique génétique. Paris : ITEM/IMEC-Editions.
  • Alamargot, D., & Fayol, M. (2009). Modelling the development of written composition. In R. Beard, D. Myhill, M. Nystrand, & J. Riley (dir.), Handbook of Writing Development (pp. 23-47). London: Sage.
  • Alamargot, D. (2007). Développement de la mémoire : impact sur l'apprentissage de la production écrite. In Entretiens de Bichat – Entretiens d’Orthophonie 2007 (pp. 20-28). Paris : Expansion, Formation et Editions.
  • Cellier, J.M., Terrier, P., & Alamargot, D. (2007). Introduction: Written Document in the Workplace. In D. Alamargot, P. Terrier & J. M. Cellier (dir.), Written documents in the workplace (pp. xi-xviii). Amsterdam: Elsevier.
  • Quinlan, T., & Alamargot, D. (2007). Composing from sources: effects of genre and of working memory capacities. In D. Alamargot, P. Terrier & J.M. Cellier (dir.), Written documents in the workplace (pp. 61-74). Amsterdam: Elsevier.
  • Alamargot, D., Dansac, C., Chesnet, D., & Fayol, M. (2007). Parallel processing before and after pauses: A combined analysis of graphomotor and eye movements during procedural text production. In M. Torrance, L. van Waes & D. Galbraith (dir.), Writing and Cognition: Research and Applications (pp.13-29). Amsterdam. Elsevier.
  • Alamargot, D., Terrier, P., & Cellier, J.M. (2005). Pour des approches croisées des écrits techniques au travail. In D. Alamargot, P. Terrier & J.M. Cellier (dir.), Production, compréhension et usages des écrits techniques au travail (pp. 1-13). Toulouse: Octarès.
  • Alamargot, D., Dansac, C., Ros, C., & Chuy, M. (2005). Rédiger un texte procédural à partir de sources : relations entre l’empan de mémoire de travail et l’activité oculaire du scripteur. In D. Alamargot, P. Terrier & J.M. Cellier (dir.), Production, compréhension et usages des écrits techniques au travail (pp. 51-68). Toulouse. Octarès.
  • Alamargot, D., & Chanquoy, L. (2004). Apprentissage et développement dans l’activité de rédaction de textes. In A. Piolat, Ecritures. Approches en sciences cognitives (pp.125-146). Aix-en-Provence : Presses Universitaires d’Aix-en-Provence.
  • Alamargot, D., & Chanquoy, L. (2002). Les modèles de rédaction de textes. In M. Fayol (dir.), La production du langage. Encyclopédie des Sciences cognitives, Vol.X. Paris : Hermès.
  • Alamargot, D., & Andriessen, J. (2002). The "power" of text production activity in collaborative modeling : Nine recommendations to make a computer supported situation work. In M. Baker, P. Brna, K. Stenning, and A. Tiberghien (dir.). The Role of Communication in Learning to Model (pp. 275-302). Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associated.
  • Alamargot, D. (2001). L’acquisition des connaissances. In C. Golder & D. Gaonac’h (dir.), Enseigner à des adolescents. Manuel de Psychologie (pp.78-113). Paris : Hachette Education, Coll. Profession Enseignant.
  • Dansac, C., & Alamargot, D. (1999). Accessing referential information during text composition : when and why ? In M. Torrance & D. Galbraith (dir.), Knowing what to write: Cognitive processes in the generation, selection and development of ideas during text production (pp.79-97). Amsterdam: Amsterdam University Press. 
  • Espéret, E., & Alamargot, D. (1994). Processus de planification des énoncés : mise en évidence dans une population à handicap sensoriel multiple. In M. Deleau & A. Weil-Barais (dir.), Le développement de l'enfant : approche comparative (pp.200-209). Paris : Presses Universitaires de France.

Communications orales dans des colloques internationaux et nationaux (COM) avec actes et à comité de lecture

Année 2019
Internationales

  • Pérez-Bedoya, S., Morin, M-F., Alamargot, D. (2019). Les performances graphomotrices au début du primaire sont-elles influencées par la familiarité des lettres du prénom et par la fréquence d’apparition des lettres en français ? 6ème Colloque international en éducation : enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante. 25-26 avril 2019. Montreal, Québec, Canada.

Nationales

  • Alamargot, D. (2019). L'apport des sciences cognitives pour comprendre l'apprentissage de la production écrite et améliorer son enseignement. Séminaire des formateurs du 1er degré. Rectorat de l’académie de Créteil. 18, 19 et 20 novembre 2019, Espace Pierre Bachelet à Dammarie-les-Lys.
  • Alamargot, D. (2019). Empathie, bienveillance et métacognition : comment former les enseignants au plus proche de la recherche. Table Ronde. Colloque international « Empathie et bienveillance au coeur des apprentissages ». UPEC - Créteil - 17 au 19 octobre 2019.

Année 2018
Nationales

  • Alamargot, D., Morin, M-F, & Simard-Dupuis, E. (2018). Influence de la graphomotricité sur les performances orthographiques et rédactionnelles chez des élèves ordinaires et atteints de troubles de la lecture ou de l’audition : intérêt de l'analyse temporelle des traitements pour évaluer les difficultés et retards. Journées Internationales de la Psychologie à Amiens (JIPA). De la petite enfance à l’adolescence : la traversée des mots. Regards croisés entre chercheurs et professionnels. 13-14 novembre 2018 - Amiens - France
  • Alamargot, D. (2018). Apports des sciences cognitives pour améliorer l’apprentissage de la production écrite à l’école. 18ème Université d’Automne du SNUipp-FSU - 21 octobre 2018 - Leucate - France.
  • Aparicio, X., Alamargot, D., & Louis, J. (2018). Si la Twictée favorise l’apprentissage de l’orthographe grammaticale, est-ce lié à l’interaction entre pairs ?. Journée d’Etudes TAO « Twictée pour Apprendre l’Orthographe », Université Paris-Est Créteil - Site ESPE de Saint-Denis, France, 18 Octobre 2018.
  • Alamargot, D. (2018). Comment amener les élèves à produire des textes complexes ? Les apports de psychologie cognitive. Conférence de consensus CNESCO - « Ecrire et rédiger » 14 au 16 mars 2018. Paris, France.

Année 2017
Internationales

  • Guilbert, J., Alamargot, D., & Morin, M-F. (2017). L’écriture sur tablette-écran : effet de la rugosité de l’écran sur le geste d’écriture. SILE 2017.  26-27 juin. Ajaccio, France.
  • Letanneux, A., Alamargot, D., & Morin, M-F. (2017). Dynamique des traitements orthographiques au cours de la copie de mots : analyse des mouvements oculaires et graphomoteurs chez des élèves de CE2 et CM2. SILE 2017.  26-27 juin. Ajaccio, France.
  • Frey, A., Alamargot, D., Chaves, N., Morin, M-F., & Maggio, S. (2017). Effect of phrases presentation (simultaneous vs. successive) on written subject-verb agreement in Grades 3 and 5: an on-line analysis. SILE 2017. 26-27 juin. Ajaccio, France.
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2017). Analyse du décours temporel des traitements orthographiques et rédactionnels chez les enfants dyslexiques. Vers de nouveaux critères d’évaluation ? 42ème congrès international de l’ITA/AQETA. « Troubles d’apprentissage et défis dans le monde s’aujourd’hui». 22-24 mars 2017. Montreal - Canada.

Année 2016
Internationales

  • Frey, A., Carchon, I., Alamargot, D., Morin, M-F., & Provasi, J. (2016). Is rythmic proficiency correlated with handwriting skills in 3th grade children ? Workshop SILE 2016 - Los Andes - Chile, 28-29 november 2016.
  • Alamargot, D. (2016). Influences des nouvelles technologies sur la production écrite : le point de vue des sciences cognitives. Colloque : Enseignement et apprentissage de l’écriture de la maternelle à l’université et dans les formations tout au long de la vie. ESPE d’Aquitaine - 19-21 octobre 2016, France.
  • Alamargot, D. (2016). Studying the Course of the Writing Process for Understanding Expertise in Composition: Eye and Pen Studies. College Writing: From the 1966 Dartmouth Seminar to Tomorrow,10-12 August. Hanover, USA.
  • Alamargot, D. (2016). Approche cognitive de la production écrite: quelle réalité pour l’éducation ? Colloque « La pédagogie quelle histoire ? » 16-17 mai 2016. Genève, Suisse.
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2016). Réussite orthographique et compétences graphomotrices chez des enfants dyslexiques. 41ème congrès international de l’ITA/AQETA. « Comprendre et accompagner l’apprenant ». 5-8 avril 2016. Montreal - Canada.

Nationales

  • Alamargot, D. (2016). Approche cognitive de l’écriture. Hommage à Sylvie Plane. ESPE de Paris. 20 mai 2016, Paris

Année 2015
Internationales

  • Alamargot, D. (2015). Approche cognitive de la production écrite et situations d’aide en classe. Journées de le Chaire de recherche à l’attention des conseillères et conseillers pédagogiques. CREALEC - Université de Sherbrooke, Sherbrooke,  16 décembre 2015, Canada.
  • Morin, M-F., & Alamargot, D. (2015). Etude du fonctionnement de la composante graphomotrice chez les enfants dyslexiques. Modélisation, Innovation et Recherche Informatique appliquées à l’Accompagnement des Apprentissages et au Développement de l’Ecriture (Miria2de 2015). Workshop International Francophone Public. Campus de Fouillole. 16-17 décembre 2015. La Guadeloupe. France.
  • Morin, M-F., & Alamargot, D. (2015). Utilisation des technologies pour apprendre à écrire. Conseil Scolaire Francophone de Colombie Britannique. Vancouver, Canada, 20-21 avril 2015.
  • Alamargot, D., Morin, M-F., Pontart, V., & Simard-Dupuis, É. (2015). Les enfants dyslexiques ont-ils des difficultés graphomotrices ? Communication présentée au congrès de l’Association québécoise des troubles d’apprentissage (AQETA), 26-27 mars 2015, Montréal, Canada.

Nationales

  • Alamargot, D. (2015). Écriture : Qu'est-ce qui change vraiment avec le numérique ? Le point de vue des sciences cognitives. Séminaire Ecritures et numérique organisé par l’AFEF, FADBEN et Weblettres. Collège Aimé Césaire, Paris 18ème. 6 juin 2015.

Année 2014
Internationales

  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2014). Understanding how children manage written processes: one of the ways to improve writing practices in school. Conferences on Reading, SILE Workshop - Prague - Charles University - 24-25 september 2014 
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2014). Does handwriting on a tablet impact students’ graphomotor execution? a comparison between Grades 2 and 9. Workshop SILE 2014 Praha, Prague, Czech Republic, 25 september 2014.
  • Alamargot, D., & Morin, M-F. (2014). Understanding how children manage written processes: one of the ways to improve writing practices in school. Tercer congreso interdisciplinario de investigación en educación cuarto congreso de investigación en educación superior, 21 y 22 de agosto 2014 - hotel crowne plaza. Santiago du Chili. Chili.
  • Alamargot, D., Morin, M.F., Pontart, V., Flouret, L., & Labrecque, A.M. (2014). Does handwriting on a tablet impact students’ graphomotor execution? A comparison between Grades 2 and 9. EARLI SIG-Writing. Amsterdam, The Netherlands. 27-29 August 2014.
  • Flouret, L., Alamargot, D., Laroque, D., & Caporossi, G. (2014). Agreeing to disagree: An online analysis of written subject-verb agreement in Grades 3, 5 and 12. EARLI SIG-Writing. Amsterdam, The Netherlands. 27-29 August 2014.
  • Pontart, V., Bidet-Ildei, C., Lambert, E., Morisset, P., Flouret, L., & Alamargot, D. (2014). Influence of handwriting skills during spelling in primary and lower secondary grades. EARLI SIG-Writing. Amsterdam, The Netherlands. 27-29 August 2014.
  • Alamargot, D. (2014) - Synthèse et discussion sur la prise en compte du raisonnement grammatical. In symposium organised by C. Ouellet. Prise en compte du raisonnement grammatical pour mieux écrire. International conference: Writing Research Across Borders (WRAB). Paris, 19-22 February 2014. France.
  • Alamargot, D. (2014) Subject-verb agreement during handwriting: interest of eye and pen movements analysis. In symposium organized by S. Hooper. “Writing Across the Lifespan: Advances in the Neurological Underpinnings, Measurement, Intervention’’. International conference: Writing Research Across Borders (WRAB). Paris, 19-22 February 2014. France.
  • Drijbooms, E., Margriet Groen, M., Alamargot, D., & Verhoeven, L. (2014). Developmental and cognitive factors in narrative composition: a real-time observation. International conference: Writing Research Across Borders (WRAB). Paris, 19-22 February 2014. France.
  • Pontart,V., Alamargot, D., & Flouret, L. (2014). Influences of Handwriting during Written Transcription: Development in typical children and comparison with dyslexic middle-school students. Symposium organized by F. Chenu and H. Jisa. International conference: Writing Research Across Borders (WRAB). Paris, 19-22 February 2014. France
  • Flouret, Alamargot, D., Pontart, V., & Fayol, M. (2014). Control of Subject-Verb Agreement during Handwriting: On-line analysis in Grades 3, 5 and 12. In Symposium organized by F. Chenu and H. Jisa. International conference: Writing Research Across Borders (WRAB). Paris, 19-22 February 2014. France

Nationales

  • Alamargot, D., Flouret, L., Larocque, D.,  Caporossi, G., Pontart, V., Paduraru, C., Morrisset, P. & Fayol, M. (2014). Réussite de l’accord sujet-verbe : une analyse « online » de la procédure mise en œuvre par des élèves de CE2, CM2 et Terminale. Journées d’études Ecrit et Temps Réel. MSHS de l’Université de Poitiers. France - 8-9 décembre 2014.
  • Alamargot, D., Caporossi, G., Hyönä, J. & Chesnet, D. (2014). “Quartet” : un algorithme pour catégoriser les mouvements oculaires pendant l’écriture manuscrite. Journées d’études Ecrit et Temps Réel. MSHS de l’Université de Poitiers. France - 8-9 décembre 2014.
  • Alamargot, D. (2014). Expert invité - participation à une Table-ronde de synthèse de la journée « Compétences linguistiques et discursives pour écrire dans les disciplines, dans les professions », Université d’automne de l’AFEF, Écrire en classe : quelles compétences en français dans les disciplines ?, IFÉ de Lyon, 22-24 octobre 2014.
  • Alamargot, D. (2014). Analyse temporelle de l’écriture : Vers une meilleure compréhension du développement de l’expertise rédactionnelle. Journée d’étude du laboratoire OCTOGONE. Université de Toulouse le Mirail. Toulouse. 28 mars 2014.

Année 2013
Internationales

  • Alamargot, D., & Flouret, L. (2013). Subject-verb agreement during handwriting : interest of eye and pen movements analysis in GradeS 3, 5 and 12. Symposium organized by C. Gonçalves, D. Alamargot & M.F. Morin “SILE : Symposium International sur la Littéracie à l’Ecole. Escola Superior de Educação de Lisboa - Campus de Benfica do IPL. Lisboa (Portugal). 13-14 November 2013.
  • Alamargot, D., (2013). Literacies and effective learning and teaching for all : to a synthesis. IAIMTE Conference. University Paris-Est Créteil. Créteil, France 11-13 June 2013.
  • Alamargot, D., Plane, S., Lambert, E., & Chesnet, D. (2013). Using eye and pen movements to trace the development of writing expertise: case studies of a 7th, 9th and 12th grader, graduate student, and professional writer. IAIMTE Conference. University Paris-Est Créteil. Créteil, France 11-13 June 2013.
  • Alamargot, D. (2013). Approfondir les processus d'écriture par l'étude des mouvements oculaires et graphomoteurs : avancées et perspectives. Ecole thématique CNRS - “La dynamique de la production écrite : approche pluridisciplinaire”, Poitiers, 08-12 Juillet 2013. France. 

Nationales

  • Alamargot, D. (2013). La dynamique de l’écriture : avancées et perspectives. Séminaire de recherche du Laboratoire Psychologie des Actions Langagières et Motrices (PALM EA 4649) - Université de Caen Basse-Normandie. 12 décembre 2013.
  • Alamargot, D. (2013). A-synchronisation des mouvements oculaires et graphomoteurs : un indicateur des traitements orthographiques parallèles à l'écriture. 15ème Journée Toulousaine de Psychomotricité. Institut de Formation en Psychomotricité de Toulouse. Faculté de Médecine Toulouse. 18 mai 2013. Rangueil. France.
  • Alamargot, D. (2013). Une approche cognitive de l’écriture. Culture Papier Picardie. Ecole Supérieure d’Art et de Design d’Amiens - 23 avril 2013 - France.

Année 2012
Internationales
  • Alamargot, D. (2012). Approche cognitive de la production écrite. Colloque International. Langue Créoles 2012 - EPALC : Eclairages pluridisciplinaires pour l'aménagement des langues créoles, langues en situation de contact inégalitaire. 4-5 Octobre 2012. Paris - France.
  • Alamargot, D., Paduraru, C., Flouret, L., Pontart, V., & Fayol, M. (2012). Nature and time course of subject-verb agreement during written sentence production: developmental perspective. Symposium organized by M. Fayol and V. Berninger “Multiple Levels and Temporal Dimensions of Cognitive/Linguistic Translation Processes across Development”. EARLI - SIG-Writing conference. Porto University (Portugal). July 11-13, 2012.
  • Flouret, L., Alamargot, D., Pontart, V., Paduraru, C., & Fayol, M. (2012). Development of subject-verb agreement in French: Nature and temporal of processes from grade 3 to grade 12. Symposium organized by M. Fayol and V. Berninger “Multiple Levels and Temporal Dimensions of Cognitive/Linguistic Translation Processes across Development”. EARLI - SIG-Writing conference. Porto University (Portugal). July 11-13, 2012.
  • Pontart, V., & Alamargot, D. (2012). Evolution of handwriting constrains from grades 2 to 9: impact on spelling development. EARLI - SIG-Writing conference. Porto University (Portugal). July 11-13, 2012.
  • Paduraru, C., Alamargot, D., Pontart, V., & Fayol, M. (2012). Avoiding attraction errors during the written production of the subject-verb agreement in French: functioning of the pregraphic control in adults. Symposium organized by M. Fayol and V. Berninger “Multiple Levels and Temporal Dimensions of Cognitive/Linguistic Translation Processes across Development”. EARLI - SIG-Writing conference. Porto University (Portugal). July 11-13, 2012.
  • Alamargot, D. (2012). Management of Writing Processes: a real time approach. Writing Day in honour of Piero Boscolo - 20 April 2012. University degli Studi di Padova - Dipartimento di psicologia dello Sviluppo e della Socializzazionne. Padova - Italy.
  • Alamargot, D. (2012). Analyzing on-line errors during writing production. European COST Training School: Assessing in writing difficulties: methods, tools and measures for the analysis of the product and the process - 17-19 April 2012. Padova - Italy
Année 2011
Internationales
  • Alamargot, D., Leuwers, C., Caporossi, G., Pontart, V., Pagán, A., O'Brien Ramirez, K., Chesnet, D., & Fayol, M. (2011). Interest of on-line analysis for studying lexical and grammatical processing. International Conference on Reading, Spelling and Writing Development « Enhancing Literacy Development in European Languages ». June 4-5. Hilton Hotel, Prague, Czech Republic.
  • O'Brien Ramirez, K., Alamargot, D., Pagan, A., & Fayol, M. (2011). Children's written attainment of subject-verb agreement. International Conference on Reading, Spelling and Writing Development « Enhancing Literacy Development in European Languages ». June 4-5. Hilton Hotel, Prague, Czech Republic.
  • Pagán, A., O'Brien Ramirez, K., Alamargot, D., Pontart, V., Chesnet, D., Fayol, M., Larocque, D., & Caporossi, G. (2011). The dynamics of processing subject verb-agreement in adults in French written production. International Conference on Reading, Spelling and Writing Development « Enhancing Literacy Development in European Languages ». June 4-5. Hilton Hotel, Prague, Czech Republic.
  • Ouellet, M., Alamargot, D., Pacton, S., & Fayol, M. (2011). The influence of graphotactic knowledge on reading and spelling. International Conference on Reading, Spelling and Writing Development « Enhancing Literacy Development in European Languages ». June 4-5. Hilton Hotel, Prague, Czech Republic.
  • Alamargot, D. (2011). Eye and pen movements as indicators of subject-verb agreement processing during written sentence production. European Research Network on Learning to Write Effectively “COST IS0703 Workshop”. April 4-6, 2011. Potsdam University. Potsdam, Germany.
  • Alamargot, D. (2011). Tribute to Michel Fayol. Symposium organized by Virginia Berninger: Honoring substantial and sustained contributions of three writing researchers in the cognitive tradition and one in the social cultural tradition all of whom facilitated communication among writing research across borders. 4th International Conference on Writing Research. Writing Research Across Borders II, February 17-20, 2011. George Mason University. Washington D.C./Northern Virginia, USA.
  • Alamargot, D., Leuwers, C., Caporossi, G., Pontart, V., Pagán, A., O'Brien Ramirez, K., Chesnet, D., & Fayol, M. (2011). Analysis of eye-movements during number agreement in the case of written sentences production. 4th International Conference on Writing Research. Writing Research across Borders II. February 17-20. George Mason University. Washington D.C./Northern Virginia, USA.
  • Pagán,, A., O'Brien Ramirez,, K., Alamargot, D., & Fayol, M. (2011). Impact of phonological cues during subject verb-agreement in written French: eye and pen movements analysis in adults. 4th International Conference on Writing Research. Writing Research across Borders II. February 17-20. George Mason University. Washington D.C./Northern Virginia, USA.
  • O'Brien Ramirez, K., Pagán, A., Alamargot, D., & Fayol, M. (2011). On-line management of handwriting in children (grade 5): Eye and pen movements as indicators of number agreement proceduralization. 4th International Conference on Writing Research. Writing Research across Borders II. February 17-20. George Mason University. Washington D.C./Northern Virginia, USA.
  • Alamargot, D., & Beaudet, C. (2011). Writing against One’s Opinion: Can Senior Communications Students Set Aside Their Knowledge of the Field? 4th International Conference on Writing Research. Writing Research across Borders II. February 17-20. George Mason University. Washington D.C./Northern Virginia, USA.

Nationales

  • Alamargot, D. (2011). Approche cognitive de l'orthographe grammaticale : les conditions de la réussite de l'accord sujet-verbe au cours de la production écrite de phrases. 9ème colloque FNAME – Fédération Nationale des Maître E. 20-22 octobre 2011. Théâtre Charles Dullin à Grand-Quevilly. Rouen, France.
  • Alamargot, D. (2011). The Innovation Union in support of smart growth. Elements of discussion. 7ème PCRD : Journée d’information annuelle sur les Sciences socio-économiques et humaines (SSH)  organisée par le PCN français et la Commission européenne. Amphi Gay Lussac  Ministère de l’Enseignement Supérieur et de la Recherche. 23 septembre 2011. Paris, France.
Année 2010
Internationales
  • Alamargot D., Fayol, M., O'Brien Ramirez, K., Pagán, A., Larocque, D., & Caporossi, G. (2010). Pregraphic control during subject-verb agreement: first evidence from eye and pen movements. Communication presented 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing. September 8-10, 2010. Heidelberg, Germany.
  • Lambert, E., & Alamargot D. (2010). Dynamics of the spelling process during a copy task: effect of regularity. Communication presented 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing. September 8-10, 2010. Heidelberg, Germany.
Responsabilités scientifiques nationales et internationales

Au niveau national
  • Directeur adjoint (depuis 2014) du Laboratoire CHArt-UPEC, responsable de l'équipe "Sciences cognitives et éducation"
  • Directeur adjoint de l'INSPE de l’académie de Créteil (Recherche et Internationalisation - depuis 2014)
  • Co-responsable de l’équipe CHArt-UPEC pour le contrat de recherche : e-FRAN : « Twictée pour apprendre l’orthographe - TAO », avec Xavier Aparicio.
  • Responsable de l’ANR « Dynamique des Traitements Orthographiques - DyTO » (projet Blanc - de 2011 à 2014)
  • Directeur du Groupe de Recherche CNRS « Production Verbale Ecrite » (GDR-CNRS 2657 - de 2003 à 2010 – www.gdr-pve.fr)
Au niveau international
  • Co-responsable du contrat de recherche ANR-FRQSC (2017-2020) - France-Québec : « Les outils numériques pour étudier l’écriture - NUMEC », avec Marie-France Morin.
  • Co-responsable du contrat de recherche CFQCU - France-Québec (2014-2016) - "Les nouvelles technologies au profit des élèves vivant des difficultés en écriture: un projet de développement international stratégique”, avec Natalie Lavoie.
  • Directeur de l’Action européenne COST European Research Network on Learning to Write Effectively ERN-LWE (2008-2012 - www.cost-lwe.eu)
  • Co-responsable d'une équipe de recherche (Work Package 6). ITN (Initial Training Network) européen Marie-Curie FP7 People (ELDEL: Enhancing Language Development in European Languages - 2008-2012 – www.eldel.eu)
  • Co-coordonnateur du Special Group of Interest (SIG) on Writing. Association européenne EARLI - (2007-2011 - www.earli.org/special_interest_groups/writing)